REKLAMA
REKLAMA

Wsparcie psychiczne osoby chorej – czy farmaceuta swoją postawą może pomóc?

Pozytywne nastawienie osoby chorej ma bardzo ważny wpływ na przebieg leczenia. Oprócz zmniejszenia poziomu stresu pozytywne nastawienie przyczynia się także do lepszej współpracy pacjenta z personelem medycznym. Czy farmaceuci, którzy cieszą się zaufaniem wśród pacjentów, mogą swoją postawą pomóc?

(fot. shutterstock)

REKLAMA
REKLAMA

Dlaczego pozytywne nastawienie jest bardzo ważne w procesie leczenia?

Zmotywowany pacjent będzie przywiązywał większą wagę do zmiany swojego stylu życia oraz chętniej stawiał się na badania kontrolne u lekarzy. (1) Prawdopodobnie przełoży się to na wzrost skuteczności leczenia. Dodatkowo, pacjent, który wykazuje pozytywne nastawienie odczuwa mniej stresu, co z kolei może zmniejszać ryzyko powstawania stanów zapalnych, prowadzących do rozwoju niektórych chorób cywilizacyjnych. (2)

 

Rola farmaceuty we wsparciu psychicznym osoby chorej

Ponad 90% polskiego społeczeństwa darzy farmaceutów zaufaniem. (3) Z tego względu, farmaceuci odgrywają bardzo ważną rolę, między innymi w pomocy osobie chorej w pogodzeniu się z chorobą, wsparciu w procesie leczenia czy zmotywowaniu do zmiany nawyków na zdrowsze. Pacjent, który przychodzi do apteki po poradę, powinien spotkać się z empatycznym nastawieniem farmaceuty. Bardzo ważna jest postawa, która wykazuje zainteresowanie poprzez aktywne uczestnictwo w rozmowie. Słuchaj, pytaj, doradzaj – na tyle, ile jesteś w stanie.  Powstrzymaj się od wydawania opinii i krytykowania. 

 

Jak wywołać faktyczną zmianę w nastawieniu pacjenta?

Według TransTeoretycznego Modelu Zmiany (TTMZ) pacjent musi sukcesywnie przejść przez 5 etapów zmiany, aby wywołać trwałą metamorfozę w swoim zachowaniu. Rolą farmaceuty jest rozpoznanie, na którym etapie gotowości do zmiany jest obecnie pacjent. 

  1. Prekontemplacja – ta faza charakteryzuje się brakiem chęci i świadomości potrzeby zmiany w życiu. Ważne jest okazanie gotowości do pomocy, a także empatii.
  2. Kontemplacja – ambiwalencja oraz myślenie o zmianie. Na tym etapie farmaceuta powinien zachęcić w delikatny sposób do rozważenia wszystkich za i przeciw.
  3. Przygotowanie – pacjent jest gotowy na zmianę. Na tym etapie można wyznaczyć cele, które chcemy wspólnie osiągnąć, zaczynając od małych kroków. Dobrym kierunkiem jest wyznaczenie daty rozpoczęcia procesu zmiany.
  4. Działanie – na tym etapie pacjent może doświadczać różnych problemów dotyczących motywacji, napotykanych trudności czy szukaniu sposobów powrotu do starych nawyków. 
  5. Podtrzymanie – farmaceuta razem z pacjentem powinni mieć kontakt (np. co kilka dni, tygodni) w celu dalszego utrzymywania zmiany oraz zapobieganiu nawrotom.

 

Opieka farmaceutyczna we wsparciu psychicznym osoby chorej

Jednym z głównych założeń opieki farmaceutycznej jest powstanie pokoju konsultacyjnego, w którym farmaceuta miałby więcej czasu na rozmowę z pacjentem. Jest to jeden z kluczowych elementów, które mogą się przełożyć na wzrost udzielanych porad medycznych przez farmaceutów. W sytuacji, gdy w aptece przebywa więcej niż kilka osób, swoboda komunikacji maleje i pacjent zniechęca się do opowiadania o swoich problemach. Pokój konsultacyjny mógłby zatem być nieocenioną pomocą we wspieraniu psychicznym osób chorych.

Autor: Olga Kaczmarczyk

Piśmiennictwo:

  1. Sanz-Barbero B, Prieto ME, Cambas N. Factors associated with a positive attitude towards receiving cancer information: a population-based study in Spain. Health Expect. 2016;19(2):288-98.
  2. Huber, Lidia. “Style adaptacyjne do sytuacji stresowych w różnych grupach wiekowych, a choroby cywilizacyjne XXI wieku Styles of adaptative mechanisms to situations of stress among people of different age and the 21st century civilization diseases.” (2010).
  3. pacjent.gov.pl https://pacjent.gov.pl/system-opieki-zdrowotnej/po-pierwsze-farmaceuta [Dostęp 04.09.2020].

 

REKLAMA
REKLAMA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu aptekarz.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo