Przegląd lekowy 35 – problemy z łuszczycą – rozwiązanie

Pani Basia to wesoła, aktywna seniorka, która jest częstym gościem w aptece. Od kilku lat boryka się z kilkoma schorzeniami przewlekłymi. Cierpi na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę typu drugiego, a od niedawna ma problemy z łuszczycą. W związku z dużą ilością leków, postanowiła zrobić z nimi porządek. Pierwszą rzeczą było zakupienie kasetki na leki (takiej z podziałem na trzy pory dnia i siedem dni tygodnia). Dziś postanowiła poradzić się również farmaceuty, czy wszystkie preparaty zażywa o właściwej porze i czy może któryś z nich nie jest odpowiedzialny za objawy, które od niedawna u siebie obserwuje.

Problemy z łuszczycą
Jak pomóc pani Basi w problemach z leczeniem? Fot. Shutterstock

 

Płeć Kobieta
Wiek 73 lat
Wzrost 150 cm
Waga 67 kg
Choroby przewlekłe Łuszczyca
Nadciśnienie
Cukrzyca typu II

Leki podstawowe:

Leki Dawkowanie
Methotrexat Ebewe 5mg 1-0-0 w każdy poniedziałek
Diuresin SR 1-0-0
Nitrendypina EGIS 20 mg 0-0-1
Forxiga  5 mg 2-0-0

Leki dodatkowe:

Leki Dawkowanie
Magnez suplement diety 1-0-1
Biseptol 960 1-0-1
Aspargin 1-0-1

 

Wywiad

Pacjentka od lat choruje na nadciśnienie tętnicze – z tego powodu obecnie przyjmuje lek moczopędny raz dziennie rano (Diuresin SR) oraz nitrendypinę w dawce 20 mg wieczorem. Jednak narzeka, że będzie musiała iść do swojego kardiologa, gdyż od jakiegoś czasu ciśnienie bardzo skacze jej w nocy.

Pani Basia przyjmuje również dapagliflozynę (Forxiga) z powodu cukrzycy typu II. Leczenie rozpoczęła standardowo stosując metforminę, jednak jej żołądek niestety nie tolerował tego leku. Zapytana o poziom glikemii stwierdza, że wszystko jest w normie.

Niedawno u pacjentki zdiagnozowano również łuszczycę – lekarz zalecił stosowanie metotrexatu w dawce 5 mg raz w tygodniu na czczo. Leczenie dopiero zostało rozpoczęte i pacjentka jeszcze nie widzi pozytywnych zmian.

Poza tym Pani Basia leczy również zapalenie pęcherza, które strasznie często jej nawraca (trochę ją to martwi). W przychodni akurat nie było jej lekarza i inny, który przyjmował zamiast furaginy tym razem zalecił połączenie sulfometoksazolu oraz trimetoprimu (Biseptol) dwa razy dziennie przez dwa tygodnie.

Zapytana o inne dodatkowe preparaty mówi, że ostatnio kupiła sobie magnez, a do tego zażywa również Aspargin, bo ma też za mało potasu (tak twierdzi).

Poza tym Pani Basia narzeka, że ostatnio dziwnie się czuje – ma mdłości i zawroty głowy, a do tego wieczorami ciągle pojawia się u niej niezbyt wysoka, ale jednak gorączka. Ma również wrażenie, że serce jej tak strasznie kołacze. Również nieunormowane ciśnienie oraz nawracające zakażenia pęcherza ją martwią.

Zajrzyj również: Przegląd lekowy 27 – karmienie piersią.

Problemy lekowe

Problem Przyczyna Interwencja Istotność
Reakcja niepożądana leku Działanie niepożądane dapaglifozyny (nawracające zakażenia układu moczowego) Konsultacja z diabetologiem Rzeczywisty
Reakcja niepożądana leku Działanie niepożądane wywołane interakcją pomiędzy indapamidem i trimetoprimem (hiponatremia, zaburzenia rytmu serca) Odstawienie Biseptolu Rzeczywisty
Reakcja niepożądana leku Działanie niepożądane wywołane interakcją pomiędzy indapamidem i sulfometoksazolem (zaburzenia rytmu serca) Odstawienie Biseptolu Potencjalny
Terapia nieefektywna Zbyt słabe działanie nitrendypiny z powodu jej dezaktywacji Zmiana techniki dawkowania Rzeczywisty
Reakcja niepożądana leku Ryzyko wystąpienia działania niepożądanego wywołanego interakcją pomiędzy metotreksatem i sulfometoksazolem Odstawienie Biseptolu Potencjalny
Reakcja niepożądana leku Ryzyko wystąpienia działania niepożądanego wywołanego interakcją pomiędzy metotreksatem i trimetoprimem Odstawienie Biseptolu Rzeczywisty
Reakcja niepożądana leku Działanie niepożądane wywołane interakcją pomiędzy preparatem potasu i trimetoprimem (hiperkalemia) Odstawienie Asparginu Potencjalny
Dublowanie terapii Dwa preparaty zawierające w swoim składzie magnez Odstawienie Asparginu i rozważenie suplementacji drugiego preparatu Rzeczywisty

Problemy lekowe – komentarz

Nawracające zakażenia układu moczowego mogą być skutkiem ubocznym terapii przeciwcukrzycowej. Dapagliflozyna jest lekiem zwiększającym wydzielanie glukozy wraz z moczem. Poza tym sama cukrzyca jest chorobą, która może wiązać się z częstszymi zakażeniami urologicznymi.

Jednak większym zmartwieniem Pani Basi jest leczenie zalecone przez przypadkowego internistę (który prawdopodobnie nie miał wiedzy o innych lekach stosowanych przez pacjentkę). Substancje lecznicze zawarte w Biseptolu wchodzą w groźne interakcje z innymi preparatami – indapamidem i metotreksatem. Połączenie takie może być odpowiedzialne za rozwój hiponatremii, która objawia się między innymi mdłościami i zawrotami głowy. Może też dojść do zaburzeń rytmu serca (interkacje z indapamidem), a także niepokojącej pacjentki gorączki związanej ze zmniejszenia liczby krwinek białych (interakcja z metotrexatem).

Uczucie kołatania serca może być też wynikiem interakcji pomiędzy trimetoprimem i stosowanym na własną rękę potasem – połączenie takie może prowadzić do hiperkalemii.

Gorsze wyniki pomiarów ciśnienia krwi mogą wynikać z trywialnej przyczyny – nitrendypina jest substancją chemiczną wrażliwą na światło, dlatego powinna być wyciągnięta z opakowania bezpośredniego tuż przed zastosowaniem, a pacjentka przygotowując swoją kasetkę z lekami naraża tabletki na działanie światła nawet przez kilka dni.

Na koniec warto również zwrócić uwagę, iż dubluje magnez, który zażywa pod postacią dwóch preparatów, można również zastanowić się, czy na pewno pacjentka potrzebuje takiej suplementacji.

Zajrzyj też tutaj: Nowe sposoby leczenia cukrzycy 

Rozwiązanie

Ze względu na liczne i dość niebezpieczne interakcje z lekami przyjmowanymi na stałe, Pani Basia powinna w pierwszej kolejności odstawić Biseptol i jak najszybciej skonsultować się z lekarzem, celem wdrożenia innej terapii na zapalenie pęcherza

Można jej zalecić również konsultację z diabetologiem celem rozważenia zmiany leczenia hipoglikemizującego, ze względu na nawracające zakażenia układu moczowego i zagrożenie rozwojem odmiedniczkowego zapalenia nerek.

Natomiast ze względu na interakcję z metotreksatem Pani Basia powinna zaprzestać stosowania preparatu zawierającego w swoim składzie magnez i potas. Warto ją namówić, aby rozważyła również odstawienie drugiego preparatu magnezowego, gdyż wywiad nie wskazuje, aby cierpiała ona na niedobory tego pierwiastka.

Bibliografia

  1. Charakterystyka Produktu Leczniczego Diuresin SR 04/2014
  2. Charakterystyka Produktu Leczniczego Methotrexat-Ebewe 04/2013
  3. Charakterystyka Produktu Leczniczego Forxiga
  4. Charakterystyka Produktu Leczniczego Biseptol 12/2008
  5. Charakterystyka Produktu Leczniczego Nitrendypina EGIS 05/2014
  6. https://www.drugs.com/interactions-check.php?drug_list=1590-0,2250-0&types[]=major&types[]=minor&types[]=moderate&types[]=food&types[]=therapeutic_duplication&professional=1www.drugs.com/interactions-check.php
Podobał się artykuł? Podziel się!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email

3
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
IwonaannaaklKarolina Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karolina
Gość
Karolina

„Natomiast ze względu na interakcję z metotreksatem Pani Basia powinna zaprzestać stosowania preparatu zawierającego w swoim składzie magnez i potas.” Dlaczego? Proszę o bardziej szczegółowe wytłumaczenie. Można napisać prywatnie kaja1989@wp.pl
Pozdrawiam

Iwona
Gość
Iwona

Tutaj czeski błąd wkradł sie w treść (w tabeli jest prawidłowo) – chodzi o interakcję potasu z trimetoprimem