Przegląd lekowy #02 – rozwiązanie

Farmaceutka czyta z pacjentką receptę
Do apteki zgłasza się kobieta w wieku 35 lat z objawami zakażenia układu moczowego. Pomimo stosowania prewencyjnie furazydyny infekcja powróciła. Pacjentka cierpi także na refluks żołądkowo-jelitowy. 

Płeć
Kobieta
Wiek
35 lat
Wzrost
172 cm
Waga
59 kg
Choroby
Nawracające zakażenie układu moczowego
Refluks żołądkowo-przełykowy
Niedoczynność tarczycy
 
Leki
Dawkowanie
Furaginum TEVA 50 mg
0-0-2
Polprazol PPH 40 mg
1-0-0
Euthyrox 50
1-0-0
Yasmin
0-0-1
 

Leki dodatkowe:

 
Leki
Dawkowanie
Magnez – suplement diety
2-0-2
Alugastrin
doraźnie
 

Opis sytuacji

Na przegląd lekowy zgłasza się młoda kobieta. Ze względu na nawracające zakażenia układu moczowego i wykonanie posiewu z antybiogramem lekarz urolog zalecił pacjentce stosowanie furaginy jako profilaktykę w dawce 100 mg wieczorem przez okres 12 miesięcy. Pacjentka jednak się martwi, ponieważ leczenie chyba nie jest skuteczne – wczoraj zaobserwowała u siebie pierwsze objawy sugerujące infekcję.
Poza tym od kilka lat kobieta stosuje preparat tarczycy ze względu na stwierdzoną niewydolność. W ostatnich miesiącach jednak wyniki poziomu TSH i FT3, FT4 pogorszyły się, dlatego zastanawia się nad samodzielnym zwiększeniem dawki leku.
Od kilku miesięcy pacjentka stosuje antykoncepcję zwierającą w swoim składzie estradiol i drospirenon (wcześniej stosowała inne metody o zmianie podjęła decyzję w ostatnim czasie wraz ze swoim lekarzem ginekologiem).
Kobieta choruje również na refluks żołądkowo-przełykowy i z tego powodu przyjmuje regularnie 40 mg omeprazolu, codzienne rano, na czczo. Czasami zdarza się jej również sięgać po leki zobojętniające do ssania np. zawierające związki glinu (Alugastrin), gdy dolegliwości nawracają również wciągu dnia.
Dodatkowo prosi o dobry preparat zawierający w swoim składzie magnez i ewentualnie potas, ponieważ od kilku tygodni odczuwa dziwne mrowienie skóry, a jej bliska znajoma mówiła, że tak może objawiać się niedobór tych pierwiastków.  
 

Problemy lekowe

 

Problem
Przyczyna
Interwencja
Istotność
Zmniejszenie skuteczności leczenia nawracającego ZUM
Równoczesne stosowanie leków zobojętniających soki żołądkowe (preparaty glinu) i furaginy zmniejsza jej wchłanianie z przewodu pokarmowego
Odstawienie leków zobojętniających, badanie moczu, posiew, konsultacja z lekarzem
Rzeczywisty
Zmniejszenie skuteczności działania hormonów tarczycy
Równoczesne przyjmowanie preparatu hormonów tarczycy i leków zawierających estradiol może prowadzić do zmniejszenia skuteczności działania tych pierwszych
Konsultacja z endokrynologiem celem doboru odpowiedniej dawki lewotyroksyny
Rzeczywisty
Objaw niedoboru witamin z grupy B
Przewlekłe przyjmowanie furaginy wiąże się z niedoborem witamin z grupy B (głównie B3 i B6)
Suplementacja preparatów witamin z grupy B
Rzeczywisty
Rozwój hipomagnezemii
W wyniku długotrwałego przyjmowania omeprazolu może pojawić się niedobór magnezu w organizmie
Przyjmowanie preparatu magnezu
Potencjalny
Osłabienie działania lewotyroksyny
Preparaty zawierające glin przyjmowanie w odstępie krótszym niż 2 godziny mogą osłabiać działanie lewotyroksyny
Odstawienie preparatu zawierającego glin lub stosowanie go z co najmniej dwugodzinnym odstępem po zażyciu lewotyroksyny
Potencjalny

Komentarz

Podejrzenie braku skuteczności leczenia profilaktycznego nawracających zakażeń układu moczowego może być związane z faktem, iż jednoczesne stosowanie furaginy oraz leków zobojętniających kwas solny w żołądku powoduje zmniejszenie wchłaniania chemioterapeutyku, a tym samym zmniejszenie jego skuteczności terapeutycznej.

Dodatkowo pojawiające się mrowienia mogą być objawem pojawienia się niedoborów witamin z grupy B, które są efektem przewlekłego stosowania furaginy i mogą powodować parestezje.

Mrowienie może być również związane z rozwojem hipomagnezemii będącej efektem przewlekłego stosowania omeprazolu.
 

Rozwiązanie

W przypadku tej pacjentki najważniejszy jest problem związany z podejrzeniem pojawienie się ponownego zakażenia układu moczowego. Do takiej sytuacji mogło doprowadzić stosowanie leku zobojętniającego kwas żołądkowy, zawierającego glin, który zmniejsza wchłanianie furaginy, a tym samym obniża jej skuteczność terapeutyczną. W związku z tym pacjentka powinna odstawić Alugastrin i skonsultować się z lekarzem, wcześniej może wykonać badanie moczu wraz z posiewem, aby potwierdzić diagnozę.

Pojawienie się przeczulicy, mrowienia skóry może być związane z niedoborem witamin z grupy B, który to bardzo często pojawia się w wyniku długotrwałego stosowania furaginy. Pacjentce należy zaproponować uzupełnienie terapii lekiem zawierającym w swoim składzie te witaminy, a przede wszystkim witaminę B3 i B6.

Mrowienie może być również wynikiem hipomagnezemii, która jest czasem efektem długotrwałego przyjmowania ompeprazolu. W tym wypadku zaleca się podanie odpowiedniego leku zawierającego w swoim składzie magnez.

Pogorszenie wyników parametrów określających funkcjonowanie tarczycy może być związane ze zmniejszoną skutecznością działania lewotyroksyny. Sytuacja taka może wynikać z faktu wprowadzenia antykoncepcji zawierającej estradiol oraz przyjmowaniem preparatów zawierających glin. W związku z tym pacjentka powinna odstawić Alugastrin, a najnowsze wyniki poziomu TSH, Ft3 i Ft4 skonsultować z lekarzem endokrynologiem.
 

Bibliografia

 

  1. Charakterystyka Produktu Leczniczego Polprazol PPH 06/2013
  2. Charakterystyka Produktu Leczniczego Euthyrox N 04/2014
  3. Charakterystyka Produktu Leczniczego Furaginum TEVA 50 mg 10/2012
  4. Charakterystyka Produktu Leczniczego Alugastrin 07/2008
  5. Charakterystyka Produktu Leczniczego Yasmin 12/2008
  6. Orzechowska-Juzwenko K Interakcje między jednocześnie stosowanymi lekami. W: Farmakologia Kliniczna. Znaczenie w praktyce medycznej pod red. Krystyny Orzechowskiej-Juzwenko, Górnicki Wydawnictwo Medyczne; Wrocław 2006
     
Podobał się artykuł? Podziel się!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
0 komentarzy
avatar
Komentujesz jako gość!

Brak komentarzy