Przegląd lekowy #01

Mężczyzna w średnim wieku w okularach.

Do apteki zgłasza się pacjent chory na cukrzycę typu 2 i nadciśnienie tętnicze. Dodatkowo otrzymał zestaw leków przeciwbólowych w związku z wypadkiem. Jakie problemy lekowe znajdziecie u tego pacjenta?

 

Jakie problemy lekowe ma ten pacjent?

Dane pacjenta

Płeć
Mężczyzna
Wiek
65 lat
Wzrost
175 cm
Waga
90 kg
Choroby
Nadciśnienie tętnicze
Cukrzyca typu 2

 

Podstawowe leki

Leki Dawkowanie
Formetic 500 1-1-1
Glibetic 2mg 1-0-0
Polpril 5 mg 1-0-0
Indapen SR 1-0-0

Dodatkowe leki

Leki Dawkowanie
Dicloberl Retard 1-0-0
Trosicam 15 mg 0-1-0
Aspicam 15 mg 0-0-1

Opis sytacji

Na przegląd lekowy zgłosił się mężczyzna chorujący na cukrzycę typu II i nadciśnienie. Dodatkowo przyniósł zestaw leków zapisanych przez lekarza w opiece całodobowej, gdzie trafił z powodu stłuczenia żeber. Po ich zastosowaniu dolegliwości bólowe zmniejszyły się, jednak od tego czasu pacjent narzeka na zgagę. Z dalszego wywiadu wynika, że od dwóch tygodni u pacjenta pojawiają się nawracające epizody nadmiernej senności i osłabienia. Często towarzyszy im nadmierna potliwość. Pacjent początkowo łączył te objawy z hipoglikemią. Kilkukrotnie w czasie napadów zmierzył poziom glukozy, jednak wyniki tylko czasem wskazywały hipoglikemię.

Problemy lekowe

Problem
Przyczyna
Interwencja
Istotność
Niewłaściwy efekt terapii – hipoglikemia

Niewłaściwe połączenie leków – glimepiryd + NLPZ

Zalecenie pacjentowi odstawienia NLPZ – w razie bólu kontakt z lekarzem prowadzącym

Rzeczywisty
Reakcja niepożądana związana z toksycznością leku
Nieprawidłowa duplikacja grupy terapeutycznej i substancji czynnej –
diklofenak + meloksykam w dwóch różnych lekach
Zalecenie pacjentowi odstawienia NLPZ
Rzeczywisty
Brak terapii mimo wskazań – objawy zgagi
Brak stosowania leku o działaniu synergistycznym lub
zapobiegawczym pomimo obecności wskazań – brak inhibitora pompy protonowej + leki zobojętniające sok żołądkowy
Zaproponowanie sprzedaż leku OTC z pantoprazolem do krótkotrwałej terapii.
Rzeczywisty
Niewłaściwy efekt terapii – hipoglikemia
Brak monitorowania terapii – przeterminowane paski do glukometru
Rozmowa z pacjentem
Rzeczywisty
Niewłaściwy efekt terapii – ryzyko hipoglikemii
Niewłaściwe połączenie leków – ramipril + glimepiryd
Rozmowa z pacjentem – zalecenie kontroli glikemii
Potencjalny
Niewłaściwy efekt terapii – ryzyko hiperglikemii
Niewłaściwe połączenie leków – indapamid + glimepiryd
Rozmowa z pacjentem – zalecenie kontroli glikemii
Potencjalny

Komentarz

U naszego pacjenta mamy do czynienia z kilkoma problemami lekowymi w jednym czasie. Zgłasza nawracające objawy hipoglikemii, wywołane zastosowaniem leków z grupy NLPZ, które nasilają działanie pochodnych sulfonylomocznika (glimepiryd). Hipoglikemii raczej nie spowodował ramipril (Polpril), gdyż pacjent stosuje go od dłuższego czasu razem z glimepirydem. Podobnie za nieskuteczność terapii prawdopodobnie nie odpowiada indapamid, gdyż jest stosowany od dłuższego czasu.
Dodatkowe niebezpieczeństwo powodował nieprawidłowo działający glukometr, który nie wykrywał epizodów hipoglikemii. Przyczyną takiego stanu były przeterminowane paski do glukometru.
Kolejnym problemem jest zestaw leków zaleconych przez lekarza z opieki całodobowej. Stosowanie łączne leków z grupy NLPZ nie przynosi dodatkowego efektu przeciwbólowego i przeciwzapalnego, za to zwiększa ryzyko działań niepożądanych. Nasz pacjent stosował aż trzy leki NLPZ, w tym dwa leki o takim samym składzie. Z dużym prawdopodobieństwem w efekcie tego pojawiły się objawy refluksu.

Rozwiązanie

Podstawowym problemem do rozwiązania jest zastosowanie kilku leków z grupy NLPZ, w tym dwóch o takim samym składzie. To połączenie spowodowało problemy z glikemią oraz odpowiadało za pojawienie się objawów refluksu. Konieczne jest odstawienie NLPZ, a w razie utrzymywania się dolegliwości bólowych wizyta u swojego lekarza rodzinnego w celu ewentualnego pogłębienia diagnostyki i dobrania leków przeciwbólowych. W tym wypadku bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie paracetamol lub paracetamol w połączeniu ze słabymi opioidami jak tramadol.
W ramach doraźnej pomocy pacjentowi z objawami refluksu można zaproponować leki zobojętniające sok żołądkowy, gdyż zadziałają szybko. Dodatkowo można zalecić inhibitor pompy protonowej, który będzie miał dłuższe działanie.
Pacjent powinien być poinstruowany nt. stosowania właściwych (nie przeterminowanych) pasków do glukometru. Prawdopodobnie ta “przygoda” uświadomiła mu tą konieczność. 
Ze względu na prawdopodobny brak wpływu indapamidu i ramiprilu na glikemię, nie należy nic zmieniać w leczeniu nadciśnienia. Pomimo tego pacjent powinien zachować ostrożność i w przypadku jakichkolwiek zaburzeń glikemii zgłosić się do lekarza, bądź farmaceuty.

Źródła

  1. Charakterystyka Produktu Leczniczego – Glibetic
  2. Charakterystyka Produktu Leczniczego – Polpril
  3. Charakterystyka Produktu Leczniczego – Indapen
  4. Woron J. Engel Z. „Skojarzona farmakoterapia bólu, czyli o zasadach racjonalnej politerapii bólu” Anestezjologia i Ratownictwo 2012; 6: 89-93
     
Podobał się artykuł? Podziel się!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
0 komentarzy
avatar
Komentujesz jako gość!

Brak komentarzy