REKLAMA
REKLAMA

Odstawienie walsartanu – przegląd lekowy 44

Jedną z osób odwiedzających Twoją aptekę w czasie największego ruchu był pan Bartłomiej. Przyszedł wykupić leki na nadciśnienie tętnicze z recepty o opóźnionym terminie realizacji, która została przepisana pół roku temu. Pacjent chce zrezygnować z leku Co-Valsacor, gdyż usłyszał w telewizji, że preparat ten jest zanieczyszczony substancją rakotwórczą. Z tego powodu nie stosuje go od 3 tygodni. Nie mając czasu na dłuższą rozmowę, udało Ci się umówić z panem Bartłomiejem na następny dzień, na przegląd lekowy.

(fot. shutterstock)

Dane pacjenta 

Płeć Mężczyzna
Wiek 65 lat
Wzrost 180 cm
Waga 85 kg
Choroby przewlekłe Nadciśnienie tętnicze
Hipercholesterolemia
Łagodny przerost gruczołu krokowego

 

REKLAMA
REKLAMA

 

Leki

Lek Dawkowanie
Co-Valsacor 160 + 12,5 1-0-0
Amlodypina 5 mg 0-01
Captopril 12,5 doraźnie
perindopril 5 mg 1-0-0
rosuwastatyna 10 mg 0-0-1
tamsulozyna 1-0-0

 

Wywiad

 Następnego dnia możesz więcej czasu poświęcić panu Bartłomiejowi. Pacjent odstawił Co-Valsacor z powodu wycofania leków zawierających walsartan. Jednak nie poinformował o tym fakcie swojego lekarza. Wśród starych leków znalazł Prestarium w dawce 5 mg (nieprzeterminowany) i postanowił go stosować zamiast Co-Valsacor. Niestety wysokie ciśnienie dalej się utrzymywało, więc pan Bartłomiej musiał sięgać częściej po captopril 12,5 mg. Przed odstawieniem Co-Valsacoru nie musiał go stosować w ogóle. Na Twoją prośbę chory pokazuje pomiary ciśnienia.

 

Rano Popołudnie
Poniedziałek 155/95 139/85
Wtorek 152/93 150/90
Środa 160/85 142/76
Piątek 156/91 149/89
Niedziela 157/89 138/81

 

Pacjent twierdzi, że musi codziennie stosować captopril. Jednak ma wrażenie, że preparat nie zawsze działa. Po zadaniu dodatkowych pytań okazało się, że pan Bartłomiej często połykał lek w trakcie obiadu.

 

Problemy lekowe

Problem Przyczyna Interwencja Rzeczywisty/ Potencjalny
Nieskuteczna terapia nadciśnienia tętniczego Odstawienie leku Co-Valsacor przez pacjenta Przekonanie pacjenta do powrotu do terapii lekiem Co-Valsacor Rzeczywisty
Nieskuteczna terapia nadciśnienia tętniczego Zastosowanie leku zawierającego perindopril na własną rękę Przekonanie pacjenta do powrotu do terapii lekiem Co-Valsacor Rzeczywisty
Nieskuteczna terapia nadciśnienia tętniczego Niewłaściwe stosowanie leku captopril Poinformowanie o właściwym stosowaniu leku – opis na pudełku/ulotka Rzeczywisty

 

Komentarz

 W związku z wycofaniem wielu preparatów zawierających walsartan część ludzi mogło odstawić swoje leki, w obawie przed zatruciem. Podobnie postąpił Twój pacjent. Niestety postępowanie to nie było rozsądne, co zresztą widać w pomiarach ciśnienia tętniczego. Nawet zastosowanie innej substancji stosowanej w leczeniu nadciśnienia tętniczego nie przyniosło skutku.

Twoim zadaniem, jako farmaceuty, jest przekonanie pana Bartłomieja do jak najszybszego powrotu do dawnego leczenia. Po pierwsze preparat stosowany przez chorego jest bezpieczny – nie był wycofany z obrotu. Poza tym nawet w przypadku stosowania skażonego leku nie powinno się go nagle odstawiać. EMA określiła ryzyko rozwoju nowotworu na 1/5000 przy codziennym stosowaniu dawki 320 mg zanieczyszczonego walsartanu przez 7 lat. Czyli nawet kolejny miesiąc stosowania takiej substancji nie będzie niósł ze sobą dużego ryzyka. Znacznie bardziej niebezpieczne jest nagłe odstawienie leku [1].

 

W związku z problemami z ciśnieniem tętniczym Pan Bartłomiej musiał zażywać captopril. Skuteczność tego leku była różna, gdyż w niektóre dni obniżał ciśnienie, w inne praktycznie nie. Przyczyną najprawdopodobniej jest przyjmowanie preparatu w czasie jedzenia. Pomimo tego, że w ChPL określono, że lek może być przyjmowany niezależnie od posiłku, pokarm zmniejsza wchłanianie substancji o 30-40%. W związku z tym lepiej przyjmować captopril 1 godzinę przed posiłkiem [2,3]. Alternatywą jest stosowanie tabletki podjęzykowo. W takim wypadku powinien on też działać szybciej.

 

Bibliografia

  1. https://www.ema.europa.eu/en/news/update-review-recalled-valsartan-medicines-preliminary-assessment-possible-risk-patients
  2. Informacja o leku captopril – indeks leków mp.pl – https://indeks.mp.pl/leki/desc.php?id=422
  3. Goodman, L. S., Brunton, L. L., Chabner, B., & Knollmann, B. C. (2011). Goodman & Gilman’s pharmacological basis of therapeutics. New York: McGraw-Hill.
REKLAMA
REKLAMA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

16 komentarzy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

Boje się, że w przypadku akurat tego leku w ostatnim czasie wielu pacjentów mogło mieć problem z regularnym przyjmowaniu leku. Trochę się tej substancji mogli przestraszyć.
niestety znam takich co kombinowali na wszelkie sposoby np. pożyczając lek od męża/żony (oczywiście z inną substancją czynną), podawajając dawki pozostałych preparatów przeciw nadciśnieniu itp
Uważam, że po takiej aferze z walsartanem, producenci dobrze przebadali substancję (nie tylko tą) pod względem zanieczyszczeń i teraz już nie będzie takich sytuacji.
Też tak uważam. Producenci nie pozwoliliby sobie drugi raz na taką aferę
Trzeba przyznać, że była to jedna z grubszych afer od kilku lat. Firmy dużo straciły, a co dopiero pacjenci...
Zwłaszcza jeśli chodzi o zaufanie, na tym polu jeszcze długo będą starać się by wróciło
będą musieli mega prześwietlić nowego dostawcę substancji czynnej po prostu i jego procedury bezpieczeństwa i GMP
tylko właśnie tu pytanie - czy w takim razie dotychczasowego dostawcę walsartanu nie sprawdzali pod tym kątem? Czy zakupując substancję czynną z innego Państwa firma ma obowiązek przebadać ją po otrzymaniu dostawy u siebie pod każdym kątem?
Wygląda na to, że nie. Pewnie opierali się jedynie na dokumentach źródłowych producenta z badań czystości itp
takie afery wychodzą co jakiś czas i szczerze wątpie, aby producenci teraz nagle bardziej się przyłożyli do tego, mają normy, które spełnić muszą, ale czy chce im się robić coś ponad to to nie wiem
U nas pacjenci zrobili się bardzo ostrożni i pytają czy to nie z tą samą substancja- sprzedaż valsartanu znacząco spadła i chyba już nie wróci to tego samego poziomu.
Daj pacjentom trochę czasu , tak samo było z atramem i ludzie się bali :)
Jeszcze ze dwie akcje z innymi popularnymi lekami i o tym zapomną
Ludzie są ostrożni, sama byłabym rozważna po takiej aferze gdybym przyjmowała ten lek.
Historia opisana w tym przeglądzie lekowym jest zatrważająca - pacjent zaczął się leczyć na własną rękę przypadkowymi lekami. A najgorsze jest to, ze wielu ludzi tak robi:(
To samo i ja zaobserwowałam. Pacjenci uwielbiają stosować samoleczenie i przecież wiedzą najlepiej. CZasem przynoszą listek leku, bo sąsiadka brała i ich poczęstowała, a teraz by chcieli kupić całe opakowanie. Miałam taką sytuacje np z Diuresinem