REKLAMA
REKLAMA

Jak studenci mogą poprawić promocję opieki farmaceutycznej?

Choć idea opieki farmaceutycznej znana jest już od lat 70. XX wieku i od tego czasu prężnie rozwija się w wielu krajach Europy Zachodniej, Skandynawii czy w Stanach Zjednoczonych, w Polsce zdecydowana większość społeczeństwa wciąż nie ma pojęcia o istnieniu takowej usługi.

(fot. shutterstock)

Zawód farmaceuty darzony jest bardzo wysokim zaufaniem ze strony pacjentów i wiadomo nie od dziś, że dobrze prowadzona opieka farmaceutyczna powoduje poprawę zdrowia pacjenta i korzyści finansowe. Jednak istnienie wielu barier – brak czasu, brak przestrzeni w aptekach czy odpowiedniego przeszkolenia skutecznie ograniczają i utrudniają wprowadzenie usługi.

REKLAMA
REKLAMA

Czym właściwie jest opieka farmaceutyczna?

Według definicji Ministerstwa Zdrowia (ustawa z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich) opieka farmaceutyczna to działanie polegające na dokumentowanym procesie, w którym farmaceuta, współpracując z pacjentem i lekarzem, a w razie potrzeby z przedstawicielami innych zawodów medycznych, czuwa nad prawidłowym przebiegiem farmakoterapii w celu uzyskania poprawy jakości życia pacjenta. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. opisując możliwości świadczenia usług przez farmaceutów oprócz sprzedaży leków, nie wspomina jednak o opiece farmaceutycznej. Dopiero projektowane zmiany w ustawie mają na celu rozszerzyć świadczenia udzielane przez farmaceutów by mógł on brać aktywny udział w działaniach związanych z profilaktyką, promocją zdrowia czy kontrolą farmakoterapii pacjentów. Światło w tunelu jest, prawo się zmienia, potrzeba wykwalifikowanych farmaceutów, którzy chętnie podejmą się świadczenia tego typu usług. Dlatego tak ważna jest mobilizacja i edukacja środowiska studenckiego. Personalizacja sposobu leczenia, informatyzacja aptek to już nie jest apteka przyszłości. To już się dzieje i bardzo szybki rozwój technologii może diametralnie zmienić system pracy apteki już w ciągu najbliższych 10 lat. Także musimy iść z duchem czasu, prawda?

            System edukacji farmaceutów w Polsce

Doskonale wiem, że przez pierwsze dwa lata, siedząc nad wzorami chemicznymi czy botaniką, student farmacji może zapomnieć, co tak właściwie studiuje. Podczas trzeciego roku zaczynają pojawiać się tematy związane z farmacją, czwarty rok wydawać by się mogło, że już zupełnie się rozkręcił by piąty rok, sprowadził nas na ziemię i ostudził nasz zapał jedynie z namiastką opieki farmaceutycznej.

Przeczytaj więcej o projekcie studenckim „Skonsultuj z Farmaceutą”!

Brakuje nam wiedzy PRAKTYCZNEJ! Tak bardzo niezbędnej podczas pracy w aptece, podczas pracy z pacjentem. Wiem, że ciężko jest zrewolucjonizować system edukacji, ale nie jest to niemożliwe i małymi krokami dojdziemy do celu. Wskazujmy w ankietach, co nam się nie podoba, co byśmy zmienili. Nie bójmy się rozmawiać z prowadzącymi, jaki rodzaj zajęć by nam odpowiadał, czego oczekujemy, czego potrzebujemy, by potem pewniej wkroczyć w zawód.

Czynny udział w projektach i organizacjach studenckich

Program studiów farmaceutycznych w Polsce wciąż opiera się głównie na wiedzy teoretycznej. Dopiero po 5 latach nauki jesteśmy rzucani na głęboką wodę, przychodząc na staż w aptece ogólnodostępnej. Udział w wydarzeniach oraz projektach studenckich, mających na celu kontakt z pacjentem, jak np.: „Skonsultuj z Farmaceutą” organizowany cyklicznie w centrach handlowych przez Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji, pozwoli nam zbudować podwaliny wiedzy praktycznej, ale też otworzy społeczeństwu oczy, że farmaceuta to nie tylko sprzedawca leków. Warto brać udział w takowych wydarzeniach, rozwijać się oraz tworzyć nowe. Dzięki temu poczujemy się naprawdę potrzebni, zachęci nas to do zdobywania dalszej wiedzy, a równocześnie zdobędziemy zaufanie pacjentów, którzy są najważniejsi w naszej pracy.

Mówmy głośno o naszej profesji

Znajomym ze studiów, kierunków pokrewnych jak medycyna, pielęgniarstwo czy stomatologia wskazując na korzyści współpracy dla wszystkich stron w zgranym zespole opieki medycznej. Mówmy znajomym studiujących kierunki zupełnie z innego świata, rodzicom, dziadkom, ciociom na imieninach. Nie bójmy się przyznać, kim jesteśmy, co potrafimy i jak dużo chcemy się nauczyć. Nie chowajmy się, bądźmy świadomi naszej wiedzy i dzielmy się nią z pacjentami na tyle ile potrafimy. Część z nich może być sceptyczna, jeszcze inna skora do żywych dyskusji, ale pojawi się też część, która będzie wdzięczna za poradę. A im większa będzie ta ostatnia grupa to z czasem również i ci pacjenci, którzy byli niechętnie nastawieni do farmaceutów zmienią zdanie.

Utopijna wizja czy farmacja jutra?

Opieka farmaceutyczna sukcesywnie realizowana jest w wielu krajach europejskich. Usługa finansowana jest z budżetu ubezpieczenia zdrowotnego (Holandia, Niemcy) lub z marży, którą apteki zarabiają, sprzedając leki (Finlandia, Hiszpania). W każdym kraju efektywnie prowadzona usługa prowadzi do oszczędności kosztów podstawowej opieki zdrowotnej, zmniejszenia kolejek do lekarzy czy większego bezpieczeństwa farmakoterapii. Biorąc pod uwagę starzenie się społeczeństwa, rosnącą zapadalność na choroby przewlekłe oraz zjawisko polipragmazji wśród pacjentów, także w polskim systemie ochrony zdrowia potrzebne będzie dodatkowe rozwiązanie. E-recepta czy Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to pierwsze kroki w stronę opieki farmaceutycznej. Jej udoskonalenie pozwoli uzyskać narzędzie wymiany informacji między pacjentem, lekarzem i farmaceutą, co w dalszym etapie otworzy drogę do spójnej opieki koordynowanej. Kolejne etapy, kolejne reformy będą dotyczyć przede wszystkim nas, studentów, wkraczających w ten zawód. Jesteśmy cennym i dostępnym źródłem wiedzy dla pacjenta. Wykorzystajmy to i nie sprowadzajmy opieki farmaceutycznej tylko do mrzonek, ale do nadchodzącej rzeczywistości.

Bibliografia:

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Opieka_farmaceutyczna#cite_ref-Merks_4-0
  2. http://ptsf.pl/sf
  3. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/life-sciences-and-healthcare/articles/raport-jak-wprowadzic-w-polsce-opieke-farmaceutyczna.html
REKLAMA
REKLAMA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu aptekarz.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo